Pölder Sport

I bild från vänster: Tony, Kalle, Johan, Pölder Sport och Ken, JSC

Pölder Sport i Nässjö är landets största skidbutik på nätet. Framgångarna de senaste 10-15 åren bygger på tre saker – kunskap, kunskap och ännu mera kunskap. Här ska både elitåkare och motionärer snabbt få svar på sina frågor. Och det får de också. Sedan ett par år tillbaka hanteras alla inkommande ärenden via ett kundsupportsystem som bygger på en SharePoint-lösning som JSC skräddarsytt för Pölder Sports behov.

"När säsongen drar i gång under hösten kan vi ha 3-400
kundförfrågningar via mail efter en helg, vid sidan av alla
order. Vi skulle aldrig ha en chans att hantera det i ett vanligt
mailsystem."

Johan Palmqvist, IT-ansvarig, Pölder Sport

Fördelarna är många med SharePoint-lösningen. Olika personer kan hantera samma ärende och ändå se vad som hänt tidigare tack vare loggen. Det är lätt att dedikera ärenden till den person som har bäst kunskap i det enskilda fallet. Systemet gör sen så kallade notifieringar att det är dags att svara kunden, eller att det är dags att påminna kunden att själv återkomma, om det gått för lång tid i något ärende. Ordning och reda, tempo och kontroll innebär också bra funktioner för uppföljning och utvärdering.

– Allt vårt förtroende ligger i att vi kan förmedla vår kunskap, snabbt, effektivt och med full kontroll, trots en liten personalstyrka. På ett år hanterar vi upp till 12000 unika ärenden, ofta med många turer fram och tillbaka.

– I skidbranschen är vi såklart väderberoende, men vi är ännu mer beroende av att systemet fungerar, kan jag säga.

– För oss är det viktigt att kunden får exakt de systemfunktionerna de behöver. Det kräver lyhördhet av oss, men också en engagerad kund, och det har vi hittat i Johan, säger Ken Larsson kundansvarig på JSC.

– Vi har jobbat steg för steg, med regelbundna uppföljningar och på ett agilt arbetssätt, för att vi ska hamna rätt, och inte bygga in något som inte behövs.

– Den senaste funktionen vi lagt till är notifieringarna som påminner om nästa steg i ärendet, för att hålla tempot uppe och inte glömma bort något.
För Pölder Sport är det ingen slump att JSC också ligger i Nässjö. Man sökte en lokal partner med rätt kompetens helt enkelt.

– För oss var det extremt viktigt med en personlig kontakt på nära håll, att vi snabbt kan åka dit eller dom kan komma hit, när det gäller ett så viktigt system för oss, förklarar Johan Palmquist.

– Visst hade det gått att välja ett standardsystem, men så här med facit i hand har vi fått en helt annan produkt och vi är väldigt nöjda med hur vi kunnat bygga plattformen steg för steg efter våra behov.

"För oss är det viktigt att kunden får exakt de systemfunktionerna de behöver. Det kräver lyhördhet av oss, men också en engagerad kund, och det har vi hittat i Johan på Pölder Sport."

/ Ken Larsson, JSC