facebookpixel
Försäljningsanalys

Försäljningsanalys

Få koll på offerter, ordrar och fakturor i vår färdiga modul för försäljningsanalys i Power BI.

Koll på försäljningen i bolaget med Försäljningsanalys

Försäljningsanalys är en färdig Power BI-modul som ger er en omfattande och detaljerad bild av er försäljningsprocess, från offert till faktura, och stöder ett flertal affärssystem. Med fyra kraftfulla rapporter – Offertanalys, Orderanalys, Fakturaanalys och Marginalanalys – hjälper modulen er att effektivt analysera och optimera affärsresultat. 

Önskas djupare analyser så kompletteras modulen med insikter av merförsäljning genom korsförsäljning, analys av kundbortfall, pris/volym mix samt möjlighet till att laborera med framtida utfall för ökad eller minskad försäljning.
Försäljningsanalys offertanalys

Offertanalys – maximera affärsmöjligheter

I vår Offertanalys får du en översikt över alla offerter. Modulen hjälper dig att identifiera vilka offerter som har resulterat i affär, vilka som förlorats och vilka som fortfarande är aktiva. Genom att analysera topp 10 kunder och artiklar samt geografiska trender kan du förstå vilka segment som är mest lönsamma. Detaljerade rapporter per artikel, kund och säljare ger dig verktygen för att optimera dina säljstrategier och vinna fler affärer.

  • Identifiera vilka kunder eller artiklar som har störst potential.
  • Förstå varför vissa offerter tappas och agera proaktivt.
  • Följ upp säljarnas prestation och effektivisera säljprocessen.

Orderanalys – kontroll över orderflödet

I rapporten Orderanalys får du en tydlig översikt över samtliga ordrar. Du kan enkelt se orderingången över tid, vilka ordrar som är försenade och de ordrar som ska levereras i närtid, samt analysera geografiska trender och topp 10 kunder och artiklar. Genom detaljerade rapporter per kund, artikelkategori och säljare får du insikter som hjälper dig att optimera leveranser och stärka kundrelationer.

  • Förbättra orderhanteringen och leveransprecision.
  • Hitta geografiska områden med hög efterfrågan att fokusera på.
  • Identifiera högpresterande produkter och kunder.
Försäljningsanalys orderanalys
Försäljningsanalys fakturor

Fakturaanalys – säkerställ korrekt hantering

Med vår Fakturaanalys får du en tydlig översikt över alla fakturor. Följ försäljningen över en given tidsperiod och analysera mot budget. Analysera topp 10 kunder och artiklar baserat på faktureringsvärde. Modulen erbjuder också detaljerade rapporter per artikelkategori, kund och säljare, vilket gör det enklare att hitta mönster och förbättra fakturahanteringen.

  • Säkerställ att faktureringen hanteras korrekt och effektivt.
  • Få insikter om vilka kunder och artiklar som genererar mest intäkter.
  • Förstå geografiska trender för fakturering och optimera din strategi.

Försäljningsanalys: Marginalanalys

Med Marginalanalys kan du identifiera fakturor och fakturarader som har för låg eller hög marginal jämfört med uppsatta parametrar. Denna delrapport av försäljningsanalys erbjuder automatiska aviseringar, till exempel veckovis eller baserat på triggers som överskridna felaktiga rader. Detta gör det möjligt att snabbt åtgärda felaktig prissättning och säkerställa att dina marginaler är optimala.

  • Förhindra felaktig prissättning som kan påverka lönsamheten negativt.
  • Säkerställ att marginalerna är i linje med företagets mål.
  • Automatiska aviseringar hjälper dig att agera direkt vid avvikelser.
Försäljningsanalys marginalanalys
Cross sell-analys

Cross Sell-Analys – hitta merförsäljning

Med Cross Sell-analys identifierar du möjligheter till merförsäljning genom att analysera vilka produkter eller kategorier som ofta köps tillsammans. Genom att förstå dessa samband kan du skapa riktade kampanjer, paketera produkter eller ge relevanta rekommendationer till kunder.

  • Identifiera produkter som ofta förekommer och köps tillsammans.
  • Hitta samband genom att korsreferera produkter eller kategorier av produkter.
  • Få fram rekommendationer på kunder att kontakta eller utforma kampanjer och paketerbjudanden.

Churn Rate-Analys – förstå och minska kundbortfall med Försäljningsanalys

En Churn Rate-analys hjälper er att mäta och förstå hur många kunder som avslutar sina tjänster eller slutar köpa produkter under en viss tidsperiod. Genom att analysera kundbortfall kan du identifiera riskfaktorer och vidta åtgärder för att behålla fler kunder.

  • Segmentera analysen genom att titta på kategorier, kundtyper eller produktsortiment.
  • Visualisera churn över tid för att identifera trender.
  • Få underlag för djupare analys för att förstå vilka faktorer det är som påverkar bortfallet.
Churn rate-analys
Försäljningsanalys pris volym mix

Pris Volym Mix-Analys / What If

Pris Volym Mix-analys kan användas för att bryta ner förändringar i intäkter och förstå om de beror på prisjusteringar, volymförändringar eller mixeffekter. Detta är ett kraftfullt verktyg för att analysera lönsamhet och fatta kloka strategiska beslut. Utnyttja kraften med ett flexibelt prediktivt verktyg som visar framtida möjliga utfall i förhållande till det scenario du själv sätter för ökning eller minskning av pris och volym.

  • Pris-effekt: Hur mycket av förändringen beror på att priset har ändrats?
  • Volym-effekt: Hur mycket beror på att antalet sålda enheter har ändrats?
    Mix-effekt: Hur stor del beror på en mix av pris och volym?
  • What If parameterar ger dig möjlighet att laborera med olika scenarier för att se hur förändringar påverkar intäkterna.

Försäljningsanalys ger koll

Genom en djupgående försäljningsanalys tar ni kontroll över er försäljningsdata. Resultatet är en effektivisering av arbetsflöden och en djupare förståelse för dina kunder och produkter – och i förlängningen, ökad lönsamhet, Välkommen att höra av dig om du är intresserad av att skapa en smidig försäljningsanalys.

Följande affärssystem stöds: Business Central Onprem/Online, Monitor G4/G5, Jeeves, Pyramid, Visma Administration, Visma Business.

Jonas Abrahamsson

Jonas Abrahamsson

Power BI-konsult

jonas.abrahamsson@jsc.se
0380 – 55 65 20

Vill du bli kontaktad?

Fyll i dina kontaktuppgifter så inleder vi en dialog!

Se vårt webinar om modulen Försäljningsanalys på Youtube.

Detta är JSC

Kunskap

Vi ska alltid ligga i teknikens framkant och vara tekniska experter med djup kunskap. Det är dock kunskapen om våra kunders verksamhet och behov som gör det möjligt att använda denna tekniska kunskap till lyckade it-funktioner.

Ärlighet

Detta är vår viktigaste grundvärdering på JSC. Vi är övertygade om att det går att driva ett framgångsrikt it-företag och samtidigt behålla ärlighet som grundsten. Ärlighet handlar om enkla saker, som att alltid erbjuda våra kunder den lösning vi själva skulle köpa.

Långsiktighet

Vi är övertygade om att långsiktiga relationer ökar lönsamheten för båda parter. På JSC är vi tydliga med att vi kommer vara en aktiv samarbetspartner och inte en passiv leverantör. Vårt uppdrag är att med it-stöd tillföra ökad effektivitet och lönsamhet i kundens verksamhet.

Kunder om våra tjänster

NEVOTEX OM MOBIL ENHET SOM TJÄNST


”Vi har fått mer tid över till att fokusera på kärnverksamheten”