Vår historia
Johan Schelin, JSC:s grundare och CFO, berättar personligt om företagets historia, om viktiga beslut längs vägen och vad som kännetecknar ett värderingsdrivet bolag.
Det sägs att nö(r)den är uppfinningens moder. Jag vet inte om en trettonårings längtan efter en Amigadator att spela på kan anses vara nöd (även om det kändes så då) men det var för att uppfylla denna dröm jag startade min verksamhet.
Jag började med att låna lite kapital av min pappa. Sedan satte jag ut en annons i Smålandsbörsen, ”Amigadatorer köpes”. Veckan efter kom en ny annons – ”Amigadatorer säljes” – lite dyrare givetvis. Detta gjorde att jag sen kunde köpa in ytterligare lite bättre varianter vilket gjorde att jag alltid kunde använda den bästa datorn själv för att spela på.
Så fortsatte det. När ryktet gick om att jag ”kunde det där med datorer” växte verksamheten snabbt. Vänner och deras föräldrar började anlita mig när de behövde datorer, eller behövde hjälp att få allt att fungera. Jag köpte in det som behövdes, lade på några hundralappar och sålde vidare. Det blev en tillräckligt stor omsättning för att jag redan som fjortonåring behövde redovisa allt. Eftersom jag inte fick starta företag i min ringa ålder, registrerade min far – som hade sotarfirma – en bifirma. Jag ansvarade snart själv för bokföring och månatliga momsrapporter, som jag lämnade till farsan.
Ett hus fyllt av datorer
Datorer var mitt stora intresse, det började som en hobby, men den upptog snabbt en stor del av mitt liv – och av mitt hem. Jag flyttade hemifrån redan som femtonåring, eftersom det var för långt att ta sig från den lilla byn på landet där jag är uppväxt in till storstaden och stundande gymnasiestudier i Nässjö. Första året bodde jag inneboende hos en kompis och hans familj. Efter ett tag fylldes huset av datordelar och jag kände att jag började ta för stor plats. När jag äntligen flyttade till egen lägenhet som sextonåring tycktes möjligheterna oändliga – jag kunde ju ha montering i köket och lager i hallen!
Att fylla arton betydde bara en enda sak för mig: körkort. Nu behövde mina företagskunder inte längre komma och hämta mig (hur kunde de gå med på det?) för några timmars jobb. Jag kunde ta mig runt för egen maskin, vilket gjorde livet enklare för alla. En helt ny värld öppnade sig för mig. Så många företag att besöka, så mycket att uträtta!
Dreamteamet börjar formas
Efter gymnasiet tog jag steget att satsa helhjärtat på min hobby och jag hoppades att jag skulle kunna försörja mig på den. I början kunde jag förvisso inte ta ut en regelbunden lön, men företaget tog fart och till slut fick jag så mycket att göra att jag fick börja anställa. En av de allra första var Petter Jacobs. Vi träffades första gången när han dök upp för att köpa en enorm CAD-skärm av mig. Jag hjälpte honom att få plats med åbäket i hans lilla BMW och på något sätt upptäckte vi att vi hade mycket gemensamt. Efter något år blev Petter erbjuden ett delägarskap. Det var otroligt skönt att nu vara två som drev bolaget framåt.
När vi var fyra, fem anställda fattade vi ett av de viktigaste besluten någonsin, nämligen att ta in en extern styrelseordförande, vilket har visat sig vara en av våra starkaste framgångsfaktorer.
Dittills hade vi hanterat styrelsearbetet på kvällar och nätter efter långa dagar ute hos kunder. Den tiden hade sin charm, men vi behövde en bättre struktur. Vi var själva väldigt drivna idésprutor – styrelsen hjälpte oss att lyfta blicken, sätta mål för framtiden och utvecklas på ett sätt vi inte hade klarat själva. Än idag fortsätter styrelsearbetet att vara avgörande för vårt företag.
Värderingsdrivet bolag
Under den här perioden beskrev vi också våra värderingar i ord, det som drev mig och Petter. Det går inte fullt ut att med några få ord göra rättvisa åt en individs eller organisations värderingsmässiga ryggrad, men de ord vi ansåg kom närmast var Kunskap, Ärlighet och Långsiktighet. Vi uppfann inte värderingarna, vi upptäckte dem när vi grävde i våra gemensamma erfarenheter. De hade ju styrt oss från första början.
Ambitionen kring Kunskap visade vi genom att redan 2006 bli utsedda till Microsoft Gold Partner, som ett av de minsta bolagen i Sverige. Långsiktighet visade vi (och visar än idag) genom att prioritera befintliga kunders nöjdhet och utveckling högre än att skaffa nya kunder. På så sätt bygger vi långvariga relationer som består och har genom åren behållit nästan alla kunder vi fått.
Ett flertal kunder har varit med oss under hela resan ända sedan företagets tidigaste år, och till dem vill jag rikta ett speciellt tack! Det är ni som har gett oss möjligheten att bygga JSC– utan er hade vi aldrig kommit dit vi är idag.
Men det är den tredje delen av vår värdegrund – Ärlighet – som allra tydligast genomsyrar vårt arbete på JSC: att vi till exempel alltid föreslår den lösning till våra kunder som vi själva skulle ha köpt om vi var i deras position. Att inga säljare eller konsulter har rörlig lön, utan alltid prioriterar kundens bästa, och att alla medarbetare vet att det viktigaste för ägarna är att vara ärliga i alla situationer.
Ibland händer det att den lösning som passar kunden bäst inte är den som är mest lönsam för oss. Det val vi då står inför är enkelt – kunden ska erbjudas det som bäst understödjer deras verksamhet, inte det som ger oss en kortsiktig ekonomisk vinning – det är det som gör att kunden är kvar om tio år. Nyckeln till vår starka ekonomi är i stor utsträckning vår otroligt låga kundomsättning.
Tur och skicklighet med tajming
Jag och Petter insåg också att vi båda drevs av något mer än att leverera bra IT-lösningar till kunder: vi var väldigt måna om att skapa en fantastisk arbetsplats för den växande skaran kollegor.
JSC:s tidiga historia lade grunden för vilka beslut vi kom att fatta i ett senare skede. Det var som om vi kalibrerade vår kompass under denna tid, och att det vi gjort sedan dess – allt från vilka vi rekryterat till prioriteringar i verksamheten – har varit mer eller mindre självklart.
Ett av de svåraste besluten (och ett av de bästa) var när vi med femton anställda insåg att vi snart skulle vara trettio, och valde att rekrytera en extern verksamhetschef som snart blev VD. Jag och Petter var fortfarande konsulter på heltid och vi insåg att denna roll bäst skulle axlas av någon annan. I efterhand kan jag se att det var helt rätt tajming, precis som många andra beslut vi fattat genom åren – ett resultat av såväl fingertoppskänsla som ett visst mått tur. I en så föränderlig bransch som IT är frågan om tajming ständigt aktuell. Det gäller att satsa på rätt sak i rätt tid, det vill säga varken för sent eller för tidigt. Vår nyfikenhet driver oss att lägga hög prioritet på omvärldsbevakning, något som ökar sannolikheten för oss att ha tur med tajmingen.
Flera av de tidigaste medarbetarna finns fortfarande kvar i organisationen. Niklas Swanberg, då gymnasieelev och den tidens snabbaste PC-montör är idag delägare och företagets försäljningsansvarig. Bondpojken och teknikkonsulten PJ Olaison, som kom in redan 2002, är idag VD och även delägare. Samtliga ägare – jag, Petter, PJ, och Niklas – har varit med sedan bolaget hade fem anställda. Idag är vi närmare 80 anställda och de senaste tio åren har vi fått skörda det som såddes i företagets ungdom. Det är en stor glädje att få ta del av framgångar som inte längre beror endast på oss. Som att vi flera år i rad har vi varit på topplistan över Sveriges bästa arbetsplatser. Eller att vi 2015 fick inviga vårt nya aktivitetsbaserade kontor. Vilken skillnad från köket där allting började!
Jag har inte kvar min Amigadator. Någonstans på vägen var den inte det centrala längre, det viktigaste var resan dit – och så är det än idag. Den utveckling vi nu ser gör att IT-branschen är mer spännande än någonsin. Vad framtiden har att utvisa kan jag inte säkert säga, annat än att resan fortsätter – nu, tack och lov, i sällskap av 80 suveräna medresenärer.
På JSC drivs vi av att skapa tid till det som är viktigt. Tillsammans med oss kan du stärka din konkurrenskraft och arbetsmiljö genom att ta del av våra IT-tjänster. Är du nyfiken på JSC och vad vi kan göra för ert företag? Ta del av vårt erbjudande av tjänster eller kolla in vad våra kunder säger.