AI revolutionerar teamsammansättningen. I den här artikeln resonerar vi kring hur mindre team med AI-kollegor skapar effektivitet och kreativitet på jobbet.
I takt med att AI utvecklas i allt snabbare takt ser vi hur den påverkar inte bara individer, utan också hela teamstrukturer och arbetsprocesser. Traditionellt har arbetsgrupper byggts upp av flera personer med olika kompetenser för att skapa så autonoma team som möjligt – ofta med sex till sju personer med kompletterande färdigheter. Utmaningen har varit att vissa specialistkompetenser behövs sällan, men är avgörande när de väl krävs. Detta har gjort sammansättningen av team både komplex och ibland ineffektiv.
Med AI som en aktiv kollega förändras spelplanen. I framtidens organisationer kan vi se mindre team – kanske bestående av två till tre personer – som får hjälp av AI-assistenter med specifika kompetenser. Istället för att samla alla specialister i ett och samma team kan AI bidra med expertis just när det behövs. Det öppnar upp för fler, mindre och mer fokuserade team som parallellt kan driva olika projekt, kompletterade av digitala assistenter som tillför både bredd och djup.
AI möjliggör ett nytt sätt att tänka kring arbetsfördelning och kreativitet. Med hjälp av AI kan teammedlemmar fokusera på det som verkligen kräver mänsklig bedömning, kreativitet och relationer – medan uppgifter som kräver stora datamängder, analys eller rutinmässigt arbete kan delegeras till AI. Det frigör tid och energi, och leder till att människors unika kompetenser kommer till sin rätt.
En konkret tillämpning är hanteringen av arbetsuppgifter och backloggar. AI kan sammanställa vad som dykt upp under veckan, föreslå korrigeringar och förbereda underlag för teamet att ta ställning till. Det innebär att möten och avstämningar blir mer effektiva, där AI bearbetar och sorterar informationen och teamet fokuserar på att ta beslut och prioritera.
Utmaningen ligger i att våga delegera och lita på AI som arbetsredskap. Många är ovana vid att lämna ifrån sig kontrollen över vissa arbetsuppgifter, men genom att successivt testa och införa AI i teamet vänjer man sig vid att dra nytta av teknologin och kan lägga tid och kraft på det som är mest värdeskapande.
Den nya arbetsvardagen kräver både generalister och specialister. Generalisten kan fokusera på helheten och kundnyttan, medan AI-assistenter och mänskliga experter tillsammans skapar ett kraftfullt lag. Specialister kan också nyttjas mer effektivt när AI tar hand om förberedande arbete, så att deras kompetens används där den gör mest nytta.
För företag som växer är detta en möjlighet att omfördela resurser och skapa mindre enheter som kan leverera lika mycket – eller mer – än större team. Med AI som kollega utmanas den klassiska teamsammansättningen och arbetsrollen, vilket ger möjlighet att utveckla nya arbetssätt och nå högre produktivitet.
Denna blogg baseras på podden 7 minuter AI. >>Lyssna på podden. Och läs gärna om hur vi på JSC arbetar med applicerbar AI.