TMG och JSC
– en tjugoårig kärlekshistoria

tmg
Taberg Media Group har en speciell plats i JSC:s hjärta. De var en av de första kunder som JSC hade och förblir idag en stor och viktig kund. När vi som företag nu firar 20-årsjubileum tycker vi att det är lämpligt att lyfta fram TMG och den långvariga relation som våra företag ingått i. Häng med på vår nostalgitripp!

Micke Lind och Morgan Abrahamsson tar emot oss i Taberg, i lokalerna som varit företagets högborg sedan 1973. Morgan är inköpschef och tidigare platschef för Rydheims tryckeri i Jönköping, ett av de flertalet tryckerier som uppgått i TMG Tabergs. Utanför står hans välpolerade Buick, den typen av amerikansk bil man vrider på nacken för på stan.
– Jag var ju tvungen att ta den hit nu när jag visste att ni skulle komma, säger Morgan.

Micke är koncernens vd, och som det anstår en vd hjälper han oss att navigera bland alternativen på kaffemaskinen. Starkt ska det vara. Svart, som natten.

Vi sätter oss för att prata historia, om TMG och tryckeribranschen, om digitaliseringen och hur det egentligen kom sig att en tonåring från Nässjö (Johan Schelin) fick axla ansvaret som IT-leverantör. Minnen och anekdoter, kaffe och bullar. Med vid besöket är Niklas Swanberg, JSC:s försäljningschef som funnits på JSC som anställd i sjutton år.
– TMG har alltid varit en stor kund och en stor anledning till att vi finns, säger Niklas.

Bullpåsen i papper avslöjar fettavtryck. Det bådar gott.

 

tmg
Morgan Abrahamsson, Micke Lind och Niklas Swanberg.

 

Men för att sätta JSC-TMG-romansen i ett sammanhang bör vi börja lite längre bak i tiden, med avstamp 1954, när det som då hette Tabergs Boktryckeri startades – av Micke Linds farföräldrar.
– Det har hänt en del sedan dess. Min far var vd från sextiotalet till fram till 2002, det var farsan som genomförde expansionen i koncernen. Vi består idag egentligen av ett tiotal tryckerier, säger Micke.

Från skruvnycklar till touchpanel

Det är från och med millennieskiftet som utvecklingen verkligen har accelererat. Tryckarkonsten har över ett par decennier gått från att vara ett hantverk till att bli en digital, högteknologisk bransch. Flera yrkesroller har rationaliserats bort tack vare automatisering, och de kompetenser som efterfrågas idag är av en helt annan art än vad som var fallet för tjugo år sedan. Tidigt 2000-tal var en tid när folk började köpa laserskrivare i stor skala (och betalade dyra kostnader per ark), samtidigt som Baltikum stack upp som en konkurrent till inhemska tryckerier. Blanketter försvann till förmån för digitala motsvarigheter och Sverige blev digitalt, tycktes det, nästan över en natt.
– Den största förändringen för branschen är internet – på gott och ont. Vår bransch påverkades tidigt på ett positivt sätt. Förr kunde det ta tre veckor att leverera det som man idag i princip kan leverera samma dag, säger Micke.

Så här kunde det se ut förr. Bilden är inte från TMG, men ändå, ni fattar grejen. (Thanks to Paul Zoetemeijer for sharing their work on Unsplash).

Konkurrensen vidgas

Tryckerier var i allra högsta grad en lokal företeelse innan teknologin krympte världen – att trycka lokalt var en självklarhet, på samma sätt som det mesta annat köptes lokalt. I rask takt blev tryckeribranschen sedan regional, nationell och slutligen internationell. Idag konkurrerar man från Taberg med tryckerier i hela Europa. Men samtidigt som de yttre omständigheterna förändrades, genomgick själva tryckarkonsten en förvandling. Från boktryck till offsettryck, vidare till digitaltryck.
– I början nådde inte digitaltryck upp till samma kvalitet som offsettryck, men numera gör det faktiskt det, säger Morgan.
– Gränserna mellan digitaltryck och offsettryck börjar suddas ut. Vi har en maskin, HP Indigo, som är en blandning mellan digitaltryck och offsettryck, säger Micke.

Tryckeribranschen har blivit mer slimmad, på grund av automatisering av stora delar av flödet. Det som kallas prepress – det förberedande arbetet före själva tryckningen – krävde tidigare manuella insatser, men görs nu av maskiner.
– Filer går nu direkt ut i tryckpressarna. Kunskapen inom prepress blev inaktuell väldigt snabbt. De senaste fem åren har vi tagit enorma kliv att automatisera. Kunder kan nu skicka jobb direkt ut i våra maskiner. Motståndet har tidigare varit kompakt mot automatflöden men nu kör vi bara. Man måste ha automatflöden för att klara en hög beläggning, säger Morgan.

Positiva trender

Även om tryckeribranschen har haft sina utmaningar kan utvecklingen från ett större perspektiv ses som positiv. Effektiviteten är klart högre i och med att man kan utföra en större del arbete med färre personer. Den digitala revolutionen speglar (och kanske överträffar) den industriella revolutionen, som visserligen ledde till att yrkeskategorier försvann på kort sikt, men som i förlängningen lade grunden för västvärldens välstånd i och med ökad effektivitet. Automatflöden för tryck är egentligen bara en fortsättning på den effektivitetsökning som gradvis skett sedan Gutenberg, om än med accelererad hastighet. Efterfrågan på trycksaker har minskat men man kan skönja positiva trender också:
– Vi ser en attitydförändring i samhället. Tidigare har man fått höra att det är miljövidrigt med trycksaker, men man börjar få upp ögonen för att det inte är så. Trycksaker är ganska miljövänliga om man trycker i Sverige på svenskt papper. Vi ser också en ökande efterfrågan på exklusiva broschyrer. En broschyr idag är nästan som en coffee table book, något som verkligen lämnar ett avtryck. Slit och släng-trycksakerna har minskat, men de exklusiva produkterna ökar. Inte minst för att man har märkt att trycksaker har en förmåga att dra in folk till webbsidor också, säger Micke.

Johan Schelin och Petter Jacobs anno 2010

Johan Schelin tillsammans med kumpanen Petter Jacobs anno 2009 eller 2010, oklart. 

Inget kryptiskt datasnack

Det var år 2000 som JSC kom in i bilden för TMG, vid tröskeln till den nya eran. Allt började med Johan Schelin, som ensam utgjorde JSC i starten. Han var fortfarande tonåring när han tog sig an Tabergs Tryckeri och Rydheims i Jönköping. Han hade hjälpt igång Document Solutions i Nässjö, som var JSC:s grannar på ursprungskontoret på Brogatan. Via Document Solutions Costy Borg fick Johan besöka Bratts Tryckeri i Jönköping. Efter att ha charmat dem med sin ungdom (eller var det kanske det låga priset?) fick han även möjlighet ta över IT-driften i Taberg och på Rydheims i Jönköping.

Morgan, som då var platschef på Rydheims, minns hur det gick till:
– Det var i början av år 2000 och datamognaden var noll på Rydheims. Från vår dåvarande IT-leverantör fick vi en massa kryptiskt datafreaksnack. De kom med förslag som vi inte förstod något av. Johan kom och styrde upp det och vi gav honom fritt spelutrymme, säger Morgan.

Johan berättar att TMG har haft en stor betydelse för honom personligen såväl som för JSC som företag.
– Först och främst för min egen del eftersom jag under många år i början av vårt samarbete själv var på plats i Taberg och Jönköping en eller två gånger i veckan. Det var den första lite större och komplicerade kunden vi fick. Så jag lärde mig väldigt mycket och blev alltid väldigt väl omhändertagen hos dem – även när saker krånglade och man satt och svettades i ett hörn för att få igång allt, säger han.

En hel del svett har det blivit, och ibland kan man undra om inte den unge Schelin tog sig vatten över huvudet.
– Jag minns när jag, cirka 20 år gammal, lovade att migrera hela Ruter i Laholm från gamla NT4 till det helt nya revolutionerande Windows 2000 med typ 40-50 datorer och ett handfull servrar på … ungefär ett dygn. I efterhand en fullständigt orimlig tidsuppskattning, men nog sjutton löste vi det tillsammans – jag och TMG:s Rickard Falk och Stefan Klingvall. Det blev en vä-äldigt lång natt och många svettdroppar. Något gnissel i maskineriet var det på förmiddagen men alla var igång dagen efter. Det är helt klart världens billigaste NT4 till Windows 2000-migrering, det borde nog kostat fem gånger så mycket, säger Johan.

Ett symbiotiskt förhållande

Micke Lind, som hävdar att han är något av en idiot när det gäller IT (vi tror honom inte), har varit mån om att TMG hela tiden ska hålla sig i framkant rent tekniskt. Där har samarbetet med JSC varit värdefullt, menar han.
– När vi gick över till Office 365 – jag behövde bara sitta där med armarna i kors. Idag använder ju varenda människa Teams. Vi har tack vare JSC kunna ligga långt fram. Idag kan exempelvis en medarbetare i Stockholm lägga på jobb som kommer ut här i Taberg. Vi var först i Norden med denna teknik. JSC har byggt grunden för att detta ska vara möjligt, säger Micke Lind.

Men samarbetet har gynnat JSC i minst lika hög utsträckning som omvänt.
– De tydliga krav vi har fått från TMG har gjort oss bättre och mer slipade, vilket har gett oss kunskap att använda i flera sammanhang, säger Niklas Swanberg.

TMG:s och JSC:s gemensamma historia är kanske lite som lotsfiskens och hajens symbiotiska förhållande: Lotsfisken avlägsnar matrester som fastnat mellan hajens tänder och hjälper på så vis hajen att ägna sig åt det som den gör bäst, det vill säga att fånga och äta andra djur. Kärnverksamheten, om du så vill. Genom samma process förser hajen lotsfisken med mat och skyddar den dessutom mot andra rovfiskar, så att den kan fortsätta sin aktivitet och utvecklas. De hjälper varandra helt enkelt, lotsfisken och hajen. Hajen är nöjd. Lotsfisken är nöjd. Win-win, som för JSC och TMG (eventuella utseendemässiga likheter är dock en ren tillfällighet).
– Det som är så bra är att det alltid fungerar. Man ringer till supporten och så svarar till exempel Ruben. Man blir nästan lite familjär. För mig har man alltid löst problemen. Man blir aldrig idiotförklarad, och jag är noggrann med att idiotförklara mig själv, för jag kan ingenting. De är väldigt service-minded, säger Micke Lind.
– TMG har varit med och utvecklat oss i våra olika tillväxtfaser på ett fint sätt. De har varit tydliga när vi inte har levererat som vi brukar och samtidigt bra på att berömma oss när vi gör bra saker, säger Johan.

Ses vi om tjugo?

Tjugo år har gått. Både JSC och TMG är radikalt annorlunda nu än de var vid millennieskiftet. Hur läget ser ut om ytterligare tjugo år återstår att se. Som Micke Lind säger: ”i vår bransch vet vi knappt vad vi ska göra nästa vecka.”

På JSC vet vi däremot en sak: till fyrtioårsjubileet skriver vi ett nytt reportage med TMG. Om de vill vara med. Då är Schelin snart sextio och Micke är … tjugo år äldre än nu.
2040 – vi ses väl där?


På JSC drivs vi av att skapa tid till det som är viktigt. Tillsammans med oss kan du stärka din konkurrenskraft och arbetsmiljö genom att ta del av våra IT-tjänster. Är du nyfiken på JSC och vad vi kan göra för ert företag? Ta del av vårt erbjudande av tjänster eller se fler av våra kundcase!